Esteu aquí

I jo, què puc fer?

I jo, què puc fer?

Com promoure l'ús i la presència del català?

Hi ha un ventall molt ampli de petites accions que pots fer per defensar activament la llengua en nombrosos espais on no hi és present. El primer pas és adonar-se que hi ha una discriminació lingüística. Un cop tenim aquesta consciència, la resta consisteix en decidir com i quan hem d´exigir, el per què i la mesura en què estem disposats a transigir en determinades circumstàncies. A continuació et presentem un seguit d´idees que pots realitzar individualment en la vida quotidiana amb diversos nivells de compromís personal.

Tria!

Un primer nivell de compromís personal implica utilitzar el català en totes les oportunitats possibles sense que això hagi de comportar cap pèrdua de temps ni de diners. Només cal el petit esforç de decidir que sempre s´actuarà d´una determinada manera i amb tota la naturalitat del món.

* Escull una entitats bancària, una companyia de telefonia, una entitat asseguradora o qualsevol empresa de serveis que es publiciti i tingui tots els impresos en català.
* Tria una autoescola que t´ofereixi el llibre i les classes en català.
* Selecciona les opcions de català al contestador dels operadors de telefonia i a les opcions personals del telèfon mòbil –quan et compris un mòbil, assegura´t que les té-.
* Per llegir i per regalar tria premsa, llibres, jocs i diccionaris en català.
* Escull la versió catalana de les pel·lícules, al cinema i en vídeo, quan en tinguis l´opció.
* A l´hora de comprar, fixa´t en la retolació de les botigues i supermercats i en la llengua d´etiquetatge dels productes.
* Mira o escolta la TV i la ràdio en català.
* Usa els cercadors d´internet, xarxes socials i programes informàtics que tenen versió en català.

Demana, queixa´t, exigeix!

El segon nivell de compromís personal actiu comporta una actitud ferma. Vol dir demanar l´ús del català a l´altre interlocutor quan participem en relacions públiques o comercials. Comporta una inversió de temps i tensions, però és molt efectiva de cara a aconseguir resultats a curt i mig termini.

* Omple els fulls de suggeriments de les botigues, restaurants, bancs, grans superfícies o altres empreses que no utilitzin el català.
* Retorna la publicitat que no estigui en català –aprofita les respostes comercials que no necessiten segell- deixant clar que les retornes perquè no estan en català.
* Demana els catàlegs de les empreses en català.
* Demana rebre les factures i rebuts en català.
* Exigeix la carta en català als bars i restaurants, queixa´t quan no la tinguin.
* Demana els impresos en català als bancs i caixes, administració pública, hisenda, seguretat social i a tot arreu quan no els tinguis a la vista.
* En una societat de consum, a les empreses els interessa la teva opinió: queixa´t quan creguis que el català hi està discriminat. Tant si és per queixar-te sobre l´atenció, la publicitat, la retolació o per demanar etiquetatge o fulletons d´instruccions en català, fes servir les línies gratuïtes, el correu electrònic, el fax, una carta, el boca orella, un adhesiu... però sempre queixa´t –si es tracta d´una multinacional, no dubtis a fer arribar la teva queixa a la seva central principal on es prenen les decisions de debò-.
* Exigeix els documents notarials en català: la hipoteca, una herència, uns estatuts, etc. Al Principat, hi tens dret per llei.

El teu granet de sorra

El tercer nivell de compromís hi ha les accions que tenen una repercussió més gran, en tots els sentits, de cara a nosaltres i de cara al servei o empresa.

* Demana el full de reclamacions oficial en aquells establiments on es discrimina el català i porta´n la còpia corresponent a les oficines municipals d´informació al consumidor –o directament emplena´l allà i estalvia´t una part de tensió a l´establiment públic-. Aquests procediments administratius funcionen com una denúncia i tots els establiments de serveis públics en tenen.
* Fes en català els treballs de l´escola o facultat.
* Si has d´anar al jutjat procura tenir un advocat que et representi en català.
* Si tens una empresa o tens capacitat de decisió al lloc on treballes, assegura´t que es redacten en català contractes, nòmines, factures, albarans, notes internes i tota la resta de paperassa. Encara que els impresos siguin en una altres llengua, emplena´ls en català i demana´ls en català en noves comandes a gestories, llibreries o impremptes.
* Explica als erasmus, sèneques, i altres estudiants estrangers de la teva facultat tot el que es perden si no entenen o parlen català. Explica´ls que 11 milions de persones el parlen.
* Quan una gran empresa o multinacional et discrimini ofensivament, queixa´t a totes les instàncies possibles i intenta fer-ne ressò a la seva central i als mitjans de comunicació –i, si t´és possible, dóna´t de baixa del servei-.

Col·labora amb una entitat de defensa de la llengua a través de la participació activa o a través de la col·laboració econòmica. En moltes ocasions cal organitzar la pressió ciutadana i vehicular-la cap on pot ser més eficaç.

Parla

* Parla en català en el territori nacional, de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar.
* Practica la insubmissió lingüística: parla en català sigui quina sigui la llengua del teu interlocutor. Si no t´entén, ja t´ho farà saber.
* No et tallis, parla en català a la feina, a la facultat, en reunions de veïns, al carrer...
* I si la teva llengua habitual no és el català, tampoc no et tallis, segur que el parles millor del que et sembla!

No prejutgis la gent per la seva aparença: expressa´t amb normalitat en català davant de situacions de diàleg amb persones nouvingudes. És la millor manera que coneguin que el català és la llengua pròpia del lloc d´acollida.

Si encara vols fer més contacte amb nosaltres.

Si vols saber quines activitats organitzem a Canet de Mar continua mirant aquesta pàgina web. Les trobaràs totes.

Manual d'activisme

Comparteix